Friday, January 24, 2014

يگان هاي نيروهاي زميني سپاه پاسداران با پشتيباني آتش طرح ريزي شده و شليک هزاران گلوله در محورهاي تع


روز 20 بهمن سالروز آغاز عملی ات والفجر 8 است. این عملی ات در سال 1364 انجام شد. 20 بهمن سال 64 عملی ات غرور آفرین والفجر 8 آغاز گردید این عملی ات باعث شد دشمن ترس چند برابری از نیروی های اسلام پیدا کند. این عملی ات هم از لحاظ اجرا و هم لحاظ نقشه بسیار غافلگیرانه اجرا شد دشمن اصلا تصور نمی کرد که ما بتوانیم چنین عملی اتی را طرح و اجرا کنیم. به همین دلیل فاو به راحتی به دست نیروهای hearing aid batteries خودی فتح گردید. برای آشنايی بیشتر با این عملی ات اين مطلب را که برگرفته از سايت راسخون است پي مي گيريم:
اگر عراق را سرزميني مثل ثي شكل فرض نماييم فاو در منتهي اليه ضلع شرقي آن چسبيده به خليج فارس قرار دارد. مهم ترين شهر عراق نزديك به فاو بصره مي باشد. ضمن آنكه شهرهاي ابوالحسيب زيبر صفوان و ام القصر همگي در اين منطقه واقع شده اند. وجود شهرهاي ايراني آبادان خر مشهر و محدودۀ شلمچه و اروندرود نيز در اين منطقه بيش از پيش بر اهم ي ت آن افزوده است. كشور كويت نيز كمترين فاصله با اين منطقه حس اس را دارد. همچنين نزديكي به جزيره بونيان هورعبدالله و پايانه هاي نفتي الاميه و الوكر واقع در خليج فارس بر اهميت و حس اسي ت آن افزوده است.
عارضه مهم اين منطقه رودخانه خروشان اروند است كه از تلاقي دو رودخانه دجله و فرات سرچشمه گرفته و در عرض 400 1600 متر متغي ر بوده و از جزر و مدهاي بسيار شديدي برخوردار است. ساحل شرقي اروندرود در دهانۀ خليج فارس مكان آرايش و مبداء حركت رزمندگان اسلام جهت انجام عملی ات و تحقق فتحي ديگر است. فاو علاوه بر نقش استراتژيك و اهم ي ت نظامي خود داراي ارزش اقتصادي فراوان در روند ارزش اقتصاد عراق است به طوريكه در جغرافياي منطقه شهر فاو به عروس بحر معروف است. نخلستان هاي بسيار گسترده خرما پايگاه هاي عظيم نفت شاهرگ ارتباطي اسكله هاي الوكر و الاميه و فرآورده هاي بي شمار ديگر نظير حنا و نمک فاو را ارزش استثنايي hearing aid batteries بخشيده است. به عبارتي كوتاه مي توان شهر فاو را شهر خرما نمك ونفت معرفي كرد. طراحي اين عملی ات ابتدا در سال 1361از سوي سردار شهيد حسن باقري پس از شناسايي hearing aid batteries منطقه اروند و فاو آغاز و بعد از آن در سال 1364 تكميل و اجرا شد.
برابر گزارش آنتوني کردزمن کارشناس نظامي آمريکا عراق در طول سالهاي 1362 تا 1364 مبلغ 1/18 ميليارد دلار سلاح و تجهيزات نظامي خريداري کرده است. اين کارشناس نظامي مجموع نيروهاي نظامي ثابت ارتش عراق را در سال 1364 سال انجام عملی ات والفجر 8 تعداد 750000 تن و نيروهاي جيش الشعبي عراق را 650000 تن برآورد کرده است. کردزمن آمار تجهيزات اصلي ارتش عراق در سال 1364 چنين اعلام کرده است:
وضعيت hearing aid batteries ايران در سال ششم جنگ در وضعيتي که دشمن حدود 550 گردان نيروي پياده در اختيار داشت و براي مقابله با عملی ات آفندي از 300 گردان نيروي آزاد برخوردار بود. سپاه تنها 80 گردان نيرو براي 7 روز جنگ در اختيار داشت. ضمن اين که بخشي از توان رزمي سپاه به عنوان نيروي دفاعي در مناطق تصرف شده مانند جزاير مجنون و هور زمين گير شده بود. با توجه به اين واقعيت کم کم اين اعتقاد به وجود آمد که با اين توان نمي توانيم غافلگيري را رعايت کنيم و قطعا بايد اين توان 2 يا 3 برابر شود که با يکي دشمن را فريب بدهيم و با 2 توان ديگر بتوانيم به طور جدي عمل کنيم و بر پايه همين ملاحظه در انتخاب منطقه عملی اتي نيز دچار مشکل بوديم و لازمۀ ارائۀ طرح به شوراي عالي دفاع بررسي اي همه جانبه بود که با حضور فرماندهان سپاه انجام شد و استراتژي جديدي را تبيين کرد. سپاه در فاصلۀ خرداد 1364 تا شهريور همان سال سلسله عملی ات محدودي را انجام داد که آثار مثبتي بر جاي نهاد و عملی ات والفجر 8 را به عنوان عملی اتي بزرگ طر احي کرد. مهمترين اهداف و دستاوردهاي اين عملی ات بزرگ
قطع يد دشمن از دريا و تامين امنيت راه هاي دريايي خليج فارس و دور نمودن آتش دشمن از شهرهاي مرزي جمهوري اسلامي ايران تسخير پايگاه هاي موشكي و تأسيسات مخابراتي رژيم صهيونيستي بغداد قطع شريان صدور نفت از طريق اسكله هاي الاميه و الوكر وارد كردن ضربه اقتصادي و نظامي بر دشمن و در نهايت شكست روياي پوچ ضربه ناپذيري او در اين منطقه همراه با نمايش قدرت و توان رزمي ظفرمندان لشكر اسلام. در طرح ريزي مانور عملی ات والفجر 8 دو عامل بسيار موثر بودند:
برادر محسن رضايي فرماندۀ سپاه پاسداران در جمع فرمانده اي در اين باره گفت: در اين عملی ات بايستي کل تجارب جنگ به کار گرفته شود. جنگ شهري جنگ در دشت جنگ در آب در واقع عملی ات فاو صحنه بروز تمام قابليت هاي نظامي ابتکار عمل و خطر پذيري سپاه پاسداران براي پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي بود. در طر احي مانور اين عملی ات مسايل مهم ي وجود داشت که دربارۀ آن ها ساعت ها بحث کارشناسي شد. اهم اين مسائل عبارت بودند از:
رمز عملی ات يا زهرا ـ سلام الله عليها ـ در ساعت 22:10 تاريخ 64/11/20 برادر محسن رضايي فرماندۀ کل سپاه با قرائت رمز عملی ات دستور حمله را صادر کرد:
يگان هاي نيروهاي زميني سپاه پاسداران با پشتيباني آتش طرح ريزي شده و شليک هزاران گلوله در محورهاي تعيين شده حملۀ خود را آغاز و مبادرت به شکستن خط دشمن کردند. عکس العمل هاي او لي ۀ قواي دشمن از غير منتظره بودن اين حمله حکايت مي کرد چنانکه يکي از فرماندهان يگان هاي درگير دشمن در گزارشي به ردۀ بالاتر خود وضعيت او لي ه را چنين اعلام مي کند دشمن(ايران) مانند سيل با قايق نيرو پياده مي کند و باز مي گردد اگر چاره اي نکنيم احتمالا مي روند ام القصر را بگيرند وضعيت ما بسيار بد است و صد ام در پاسخ گزارش ياد شده مي گويد مقاوم باشيد سه لشکر زرهي مي فرستيم و ايراني ها را شکست مي دهيم در ادامۀ عملی ات نيروهاي خودي پس از درک موقعيت و نحوۀ گزارش قواي لشکر گارد جمهوري عراق حمله شبانه اي را از سه محور طراحي کرده اند. بر اساس اين طرح رزمندگان در تاريکي شب هنگامي که نيروهاي لشکر گارد در حال است

No comments:

Post a Comment