Sunday, January 26, 2014

در خبرهای آن سال اعلام شده بود که اگر با تلسکوپی با بزرگنمایی acti مشخصی به مریخ نگاه کنید درون تلسک

پوریا ناظمی » تاریکی جهان یا تاریکی خرد
دسته بندی نشده دانش ستاره شناسی فضا نجوم آماتوری دیرین شناسی محیط زیست تاریخ نجوم آینده نگری ترویج علم فیزیک ریاضیات یادداشت های پراکنده یاد ایام فیلم و سینما روزنامه نگاری روزنامه نگاری علمی یادداشت های دانستنیها acti علمی تخیلی در این شب ها
این مطلب را درباره شایعه تاریکی روزه جهان به سفارش روزنامه جام جم نوشته بودم که روز پنج شنبه آبان در این روزنامه چاپ شد. در همین رابطه کاظم کوکرم ستاره شناس آماتور مدرس رصدخانه زعفرانیه و همکار ماهنامه نجوم نیز توضیح کاملی در سایت پرسش و پاسخ کانوت منتشر کرده است که مطالعه آن ار نیز به شما توصیه می کنم. —- همه شما که این مطلب را می خوانید حتما چند باری با موضوعات شبه علم مواجه شده اید. در شهریور ماه مریخ به اندازه ماه کامل در آسمان ظاهر می شود بشقاب های پرنده ای که از سوی تمدن های دیگر به ما سر می زنند و گاهی تعدادی را می دزدند یک شرکت نوشابه سازی تبلیغ خود را روی ماه می اندازد طالع بینان با بررسی وضعیت ستاره ها و تاثیر آنها زندگی شما را پیش بینی می کنند جهان در سال طبق پیش بینی مایاها و به دلیل وضعیت قرارگرفتن زمین در آسمان و تغییر قطبین مغناطیسی اش به پایان می رسد و ده ها مورد دیگر.
شبه علم برای آن که راه خود را به میان مردم باز کند تکنیک ها و روش های مختلفی دارد. یکی از روش ها این است که تفسیر غلطی از داده های علمی ارائه می دهد. برای مثال برخی از طالع بینان ستاره ای به شما می گویند علت تاثیر ستاره ها بر سرنوشت شما تاثیر نیروی گرانش آنها بر شماست و جزر و مد دریاها در اثر نیروی کشندی ماه را هم شاهدی بر صحت ادعای خود می آورند. اما آنها آگاهانه یا از روی جهالت فراموش می کنند نیروی گرانش چگونه عمل می کند و چگونه تاثیر آن با عکس مجذور فاصله رابطه دارد و آنچه درباره ماه صادق است درباره سیاره ها و ستاره های دور دست عمل نمی کند.
گاهی آنها بخشی از یک واقعیت علمی را انتخاب و بخش هایی را به دلخواه حذف می کنند تا تئوری خود را موجه جلوه دهند. مثلا در نمونه ظهور مریخ در ابعاد ماه کامل در شهریور ماه آنها بخش عمده ای از داستان خود را از خبری مربوط به چند سال پیش برداشته اند که در آن اعلام شده بود در آن سال بخصوص مریخ به نزدیک ترین فاصله خود با زمین می رسد (این فاصله چند کیلومتری نزدیک تر از فاصله مریخ نسبت به رکوردهای قبلی خود بوده است).
در خبرهای آن سال اعلام شده بود که اگر با تلسکوپی با بزرگنمایی acti مشخصی به مریخ نگاه کنید درون تلسکوپ مریخ را به ابعاد ماه کامل خواهید دید. اما شایعه پردازان این بخش و همچنین بخشی را که مربوط به زمان این رویداد بود حذف کردند و هر سال نامه هایی مبنی بر این که این اتفاق می افتد و مریخ ناگهان به اندازه ماه کامل در آسمان شب دیده می شود را منتشر می کنند. گاهی قطعاتی با تفسیرهای اشتباه و آمیخته به برخی از اطلاعات غلط در کنار هم قرار می گیرند تا داستانی جعلی را منطقی جلوه دهند.
مثلا در داستان های مربوط به پایان دنیا در شب یلدای امسال تفسیر غیردقیقی از یک تقویم باستانی تعدادی اطلاعات بی ربط نظیر این که در شب یلدا و انقلاب زمستانی خورشید زمین ومرکز کهکشان در یک راستا قرار می گیرند (این اتفاق هر سال هنگام انقلاب زمستانی تکرار می شود) و این که سیارات همگی در یک خط قرار می گیرند (این اتفاق امسال نمی افتد و اگر زمانی هم رخ دهد هیچ تاثیر گرانشی بر زمین ندارد) را کنار هم قرار می دهند تا ادعای خود را توجیه کنند. گاهی نیز کار به نظریه های توطئه می کشد. در خصوص بشقاب های پرنده عمده مدارک مدعیان acti به واسطه اطلاعات طبقه بندی شده ای است که گویا در اختیار آنها قرار دارد و از پنهانکاری دولت ها در مخفی نگهداشتن این موضوع صحبت می کنند.
همیشه مقابله و مواجهه با این شایعات کار آسانی نیست. گاهی می توان مدارک و ادعاهای آنها را نقد کرد. مثلا زمانی که گفته می شود همه سیارات در روز خاصی در یک راستا قرار می گیرند می توان نقشه مدار سیارات و وضعیت آنها را به مردم نشان داد و توضیح داد که این اتفاق نمی افتد و اگر هم بیفتد برآیند نیروی گرانشی وارد بر زمین چقدر می شود و این تاثیر چقدر اندک و قابل صرف نظر در مقابل مثلا گرانش فقط ماه که در نزدیک ما قرار دارد است. یا مثلا اگر به شما بگویند تغییر قطبین مغناطیسی عامل تغییرات acti بزرگ و نابودی زمین است می توان به آنها شواهد مربوط به تغییر قطبین مغناطیسی زمین در طول تاریخ را نشان داد و اشاره کرد این پدیده تازه و عجیبی نیست و زمین بارها آن را تجربه کرده است و تاثیرات آن مشخص و قابل بررسی است و ارتباطی با ادعای مطرح شده ندارد.
گاهی اوقات شایعه پردازان برای نفوذ در اذهان مردم از توصیه و ضرب المثلی قدیمی پیروی می کنند که اگر می خواهید دروغی بگویید که همه باور کنند باید دروغتان تا حد امکان بزرگ باشد. در این مورد خاص بحث کردن و صحبت کردن درباره این ادعا دشوارتر است چون اصولا حرف معنی داری ارائه نشده است. نمونه اخیری که مردم با آن مواجهند از این دسته است.
اگر کاربر شبکه های اجتماعی بوده یا وبلاگ های مختلف داخلی و خارجی را دیده باشید یا مخاطب ایمیل های عمومی باشید حتما با این خبر مواجه شده اید که قرار است زمین به مدت سه روز در خاموشی فرو برود. روایت های مختلفی از این داستان منتشر شده است. یکی از عمومی ترین این موارد را در ادامه می بینید:
دانشمندان ناسا خاموشی در کل کره زمین به مدت سه روز از تاریخ دسامبر acti را پیش بینی کرده اند. این پایان جهان نیست این همترازی جهان جایی که خورشید و زمین برای اولین بار همتراز acti می شوند. زمین از وضعیت کنونی که بعد سوم است به بعد صفر تغییر کرده و سپس به بعد چهارم تغییر میکند. در این گذار جهان با تغییر بزرگی روبه رو می شود و ما یک جهان جدیدی را خواهیم دید. پیش بینی شده است این سه روز تاریکی در روزهای

No comments:

Post a Comment